Blog

Hoe komt slaaptekort en hoe komt u er weer vanaf?

Boxspring Your Home Elektrisch

Het is voor iedereen vervelend die weer vroeg op moet staan: slaaptekort. Wat verschrikkelijk is dat, he? U ligt maar te piekeren, probeert vervolgens weer in slaap te komen en het lukt weer niet. U kijkt naar de klok en u ziet dat u nog maar vijf uur heeft om te slapen. U probeert weer in slaap te komen, u gaat draaien en u kijkt weer op de klok: nog vier uur. Erg verschrikkelijk is dat. Wat brengt dit op? Branderige ogen, vermoeidheid een slecht humeur en concentratie. 

Waardoor komt slaap je slecht?

Het kan zo zijn dat u niet aan uw nachtrust toekomt, omdat u af en toe slaapproblemen hebt. We weten allemaal wat slaapproblemen betekent, maar waardoor komt het?

  • Piekeren: piekeren is de meest voorkomende oorzaak van slaapproblemen. U kent het wel: u bent zenuwachtig voor morgen, omdat de volgende dag een belangrijk moment komt. Uw gedachten slaan op hol en u denkt aan allemaal scenario’s hoe dat belangrijke moment gaat verlopen. 
  • Cafeïne: koffie stimuleert de ademhaling en hartslag. Hierdoor is uw lichaam nog actief en kan het niet tot rust komen. Daarnaast kan het voor een onrustige gedachten zorgen. 
  • Alcohol: alcohol zorgt ervoor dat u sneller in slaapt valt, maar u slaapt niet diep.
  • Stress: door middel van stress krijgt uw lichaam te veel spanning en adrenaline. Adrenaline zorgt er voor dat uw lichaam gespannen en alert blijft. 
  • Een verstoord ritme: veel mensen hebben hier last van. Als uw biologische klok is verstoord, heeft uw lichaam geen vaste ritme om in slaap te komen. Onregelmatige slaaptijden zorgen voor een slechte nachtrust. 
  • Voedsel: gezonde maaltijden zorgen voor een goede nachtrust, vette en gekruide maaltijden daarentegen niet. Uw lichaam moet extra energie gebruiken om de ongezonde stoffen uit het lichaam te krijgen. Hierdoor gaat u zweten en krijgt u wellicht maagpijn. 
  • Medicijnen: bepaalde medicijnen kunnen ervoor zorgen dat de nachtrust wordt verstoord. Lees de bijsluiter van de medicijnen zorgvuldig. 
  • Lichamelijke problemen: lichamelijke problemen is een breed begrip. Een aantal oorzaken kunnen zijn: spierpijn, jeuk, keelpijn of slaapapneu. 

Tips voor een betere nachtrust

  • Zorg dat u per dag genoeg daglicht ziet. Door middel van daglicht blijft uw biologische klok scherp. 
  • Slaap niet te lang uit. Houd u aan uw vaste ritme op de vrije dagen, maar een uurtje extra slapen is geen probleem.
  • Drink geen alcohol of cafeïne geruime tijd voordat u gaat slapen
  • Vermijd uw tv, mobiel en tablet een uur voordat u gaat slapen. 
  • Eet geen vettig eten voordat u gaat slapen. Eet iets gezonds, zoals een banaan of een appel. 
  • Dim het kamerlicht. 
  • Bent u lichtelijk aan het piekeren? Stap dan uw bed uit en neem een glas melk of water. 
  • Druk niet op de snooze knop. Stap direct het bed uit. 
  • Zorg ervoor dat de kamer rond de 20 graden is. 
  • Lees een boek of lees op een e-reader. 
  • Piekeren over de opdrachten die u morgen moet uitvoeren of maken? Schrijf de taken op een papiertje. Dit zorgt ervoor dat u niet meer of minder aan de taken hoeft te denken.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat uw huidige bed totaal niet lekker ligt, of dat u al te lang op hetzelfde matras ligt. Bekijk dan eens ons assortiment boxsprings. Door te kiezen voor een nieuwe boxspring ervaart u meer comfort en daardoor een betere nachtrust.